Wat is crowdfunding?
Financieel
Datum: 2022-11-28
Leestijd: 0 min
Delen op:
Crowdfunding, bijna iedereen heeft er wel eens van gehoord, maar wat betekent het? Crowdfunding is een manier om geld bijeen te brengen voor de financiering van een nieuw project. Crowdfunding onderscheid zich van andere investeringsmethoden doordat er vaak veel kleine investeerders zijn en doordat er geen bank bij betrokken is. Maar hoe werkt dit investeringstracject precies? We vertellen je hieronder meer.
Hoe start ik een crowdfunding actie?
Om te beginnen is het belangrijk te bedenken of je je crowdfundingsactie zelf gaat beheren of dat je dit uit gaat besteden. Het wordt namelijk nog weleens onderschat hoeveel tijd en energie er gaat zitten in dit beheer, helemaal op het gebied van communicatie met deze vaak grote groep van investeerders. Als we er van uit gaan dat je er voor gekozen hebt dit zelf in beheer te nemen is de volgende stap het opstellen van een plan. Hierin komt onder andere te staan waarom je het geld nodig hebt, hoe je het gaat inzetten en welke vergoeding je investeerders gaan krijgen. Bij deze laatste kun je kiezen tussen 4 veel gebruikte vormen van crowdfunding, namelijk:
-
Equity based crowdfunding: Bij equity based crowdfunding investeer je in een bedrijf, met als belofte dat je daar bijvoorbeeld dividend voor terugkrijgt.
-
Loan based crowdfunding: Bij loan based crowdfunding is de belofte dat er na het lenen van geld rente wordt uitgekeerd.
-
Sponsoring: Bij sponsoring is de belofte na het doen van een bijdrage dat je niet-financiële tegenprestatie krijgt.
-
Doneren: De donateur neem afscheid van de investering, wetende dat hij of zij er geen tegenprestatie of vergoeding voor krijgt.
“Het is belangrijk te bedenken of je je crowdfundingsactie zelf gaat beheren of dat je dit uit gaat besteden. Het wordt namelijk nog weleens onderschat hoeveel tijd en energie er in het beheer gaat zitten.”
Welk online crowdfunding platform kan ik het beste gebruiken?
Na het vaststellen van welke vorm van crowdfunding het beste bij jouw onderneming of project past, is de volgende stap het vinden van het online crowdfunding platform dat het beste aansluit bij wat jij wil. Welk platform het beste is, hangt af van de keuzes die je gemaakt hebt in je opgestelde plan. Er zijn namelijk crowdfundingplatforms voor verschillende sectoren, die een specifieke vorm van crowdfunding gebruiken of opereren op lokaak, landelijk of internationaal niveau. Hieronder een aantal zakelijke crowdfundingplatforms die interessant kunnen zijn voor MKB'ers:
Hoe promoot ik mijn crowdfundingsactie?
Er zijn verschillende manieren om je crowdfundingsactie onder de aandacht te brengen. Een goed begin is om te werken aan een pitch. Hierdoor heb je altijd een sterke basis om op terug te kunnen vallen, waar en wanneer je ook maar een potentiële investeerder tegenkomt. Het idee van het geven van een pitch kan intimideren zijn, maar je zult zien dat wanneer je het een en ander op papier zet en dit oefent het op een gegeven bijna vanzelf gaat.
Een andere belangrijke manier is het activeren van je netwerk. Denk hierbij aan vrienden, familie en zakelijke contacten. Zeker in combinatie met het gebruik van social media en een goed onderbouwd verhaal (oftewel je pitch) kun je er hiermee voor zorgen dat je een een publiek aanspreekt die je anders misschien wel nooit had gevonden.
Als laatste stap, is het van belang om te blijven communiceren met je investeerders. Niet alleen om je huidige investeerders tevreden te houden, maar ook om nieuwe investeerders bij het project te blijven betrekken. Wanneer investeerders namelijk op de hoogte blijven van wat er gebeurd, ook wanneer er eventuele tegenslagen zijn, zullen ze eerder geneigd zijn je te blijven steunen. Doe je dit niet dan zou het kunnen zijn dat de sfeer rondom je crowfundingsactie omslaat in een negatieve en zullen investeerders zeker van zich laten horen.
Geschreven door: Bewustmakers
Met Bewustmakers kies je voor…
Oplossingsgerichte aanpak/methodiek
Bij Bewustmakers gaan wij altijd aan de slag met als doel een oplossing te vinden voor de probleemvragen van onze klanten. Dit doen wij altijd zo eerlijk en transparant mogelijk, zodat geïnformeerde beslissingen gemaakt kunnen worden.
Ervaren en diverse professionals
Naast dat onze professionals een berg aan ervaring met zich meebrengen geloven wij ook sterk in de toegevoegde waarde van een divers en dynamisch team.
Groot netwerk van partners
Wij werken samen met een groot netwerk van partners, zodat wij binnen ons netwerk altijd een antwoord kunnen leveren voor vraagstukken die jij als ondernemer of onderneming hebt.
Het expert team van Bewustmakers staat voor je klaar.
Heb jij een vraagstuk waar je graag hulp bij zou willen hebben? Neem dan gerust contact op met ons!
Neem contact op
© 2022 Bewustmakers