Wat is een missie?
Strategie
Datum: 2023-01-11
Leestijd: 0 min
Delen op:
In de missie van je onderneming komt te staan wat je bestaansrecht is. Het is belangrijk om een goede en unieke missie te hebben, zodat voor mensen van buitenaf meteen duidelijk is waar je organisatie voor staat. Wanneer je een goede missie hebt zou je gemakkelijk antwoord moeten kunnen geven op de vraag: Wat zou de samenleving missen als de organisatie er niet zou zijn?
Waarom is het belangrijk dat mijn organisatie een missie heeft?
Het hebben van een missie is belangrijk voor een aantal verschillende redenen. Zo is je missie statement, samen met je visie en strategie, een uitstekend visitekaartje, want je maakt meteen duidelijk waar je organisatie voor staat. Daarnaast biedt je missie ook houvast in tijden waar je organisatie door interne of externe factoren beïnvloed wordt. Denk bijvoorbeeld aan een recessie, fuseren met een andere bedrijf of een reorganisatie. Wanneer je als organisatie trouw blijft aan je missie tijdens deze processen zul je zien dat je vaak ingrijpende perioden makkelijker doorkomt
“Wanneer je als organisatie trouw blijft aan je missie tijdens deze processen zul je zien dat je vaak ingrijpende perioden makkelijker doorkomt”
Missie, visie, strategie?
Visie en missie zijn zo nauw met elkaar verbonden dat ze nog weleens door elkaar worden gehaald. Het grootste verschil tussen beide is dat je missie nooit veranderd, maar dat je visie wel in de loop der tijd kan veranderen. Voor het opstellen van je missie stel je jezelf de vraag: “Waarom bestaan we?”. Voor het opstellen van je visie geeft je antwoord op de vraag: “Waarvoor staan we?”. Van belang is om deze zo duidelijk en concreet mogelijk op te stellen, zodat voor iedereen duidelijk is waar je voor staat.
Je strategie gaat over hoe je je missie en visie gaat bereiken. Welke stappen zijn er nodig om tot een succes te komen? Wanneer je onderneming de aandacht legt op de korte termijn wordt dit de bedrijfsstrategie genoemd, voor de lange termijn noemen ze dit de innovatiestrategie.
Wat zijn voorbeelden van missie statements?
Om je een indruk te geven over hoe mission statements eruit kunnen zien, hieronder een lijstje met de missies van allerlei bekende bedrijven:
- Corendon: To let our guests of all ages experience our unique, happy, peaceful and healthy holiday. Being a pioneer in innovation in the field of hospitality.
- Google: Het is onze missie om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.
- Rabobank: Growing a better world together
- Schiphol: Nederland optimaal verbinden met de rest van de wereld
- TomTom: Op een missie om verkeersopstoppingen te verminderen, voor iedereen.
- Starbucks: De missie van Starbucks is om de menselijke geest te inspireren en te voeden – met één persoon, één kop en één buurt tegelijk.
Geschreven door: Bewustmakers
Met Bewustmakers kies je voor…
Oplossingsgerichte aanpak/methodiek
Bij Bewustmakers gaan wij altijd aan de slag met als doel een oplossing te vinden voor de probleemvragen van onze klanten. Dit doen wij altijd zo eerlijk en transparant mogelijk, zodat geïnformeerde beslissingen gemaakt kunnen worden.
Ervaren en diverse professionals
Naast dat onze professionals een berg aan ervaring met zich meebrengen geloven wij ook sterk in de toegevoegde waarde van een divers en dynamisch team.
Groot netwerk van partners
Wij werken samen met een groot netwerk van partners, zodat wij binnen ons netwerk altijd een antwoord kunnen leveren voor vraagstukken die jij als ondernemer of onderneming hebt.
Het expert team van Bewustmakers staat voor je klaar.
Heb jij een vraagstuk waar je graag hulp bij zou willen hebben? Neem dan gerust contact op met ons!
Neem contact op
© 2022 Bewustmakers